ساحل انتظار

خانه

آخرین مطالب

  • هدیه ثواب اعمال مستحبی به دیگران
  • نماز استغفار
  • واسطه فیض بودن اهل بیت علیهم السلام
  • جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • عاقبت تعلل در یاری امام زمان علیه السلام
  • کراماتی از قرائت زیارت عاشورا
  • داستان های از کرامات زیارت عاشورا
  • گریه بر امام حسین علیه‌السلام
  • گریه بر امام حسین علیه‌السلام
  • فضایل قرائت زیارت عاشورا

آخرین نظرات

  • مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر  
    • مرکز تخصصی نرجس خاتون (س)شاهين شهر
    در عاشورا
  • مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر  
    • مرکز تخصصی نرجس خاتون (س)شاهين شهر
    در عید غدیر
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در حدیثی از اصول کافی در باب عقوبت گناهان
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در معرفی خطبه غدیر
  • نگار  
    • طلبه نگار
    در داستان
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در شعر مهدوی

Sidebar 2

This is the "Sidebar 2" container. You can place any widget you like in here. In the evo toolbar at the top of this page, select "Customize", then "Blog Widgets".
هدیه ثواب اعمال مستحبی به دیگران
ارسال شده در 24 تیر 1404 توسط فاطمه مقيمي در بدون موضوع, هدیه کردن ثواب اعمال


هدیه کردن ثواب اعمال مستحبی

هدیه کردن ثواب اعمال باعث کمال اعمال و ثواب بیشتر برای فاعل می شود؛ زیرا فاعل عمل مستحبی دو پاداش می برد: 1- انجام عمل مستحبی 2- انجام صله رحم به واسطه هدیه اعمال.

«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی الرَّجُلِ یشْرِک أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِی حَجِّهِ فَقَالَ إِذاً یکتَبَ لَک حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تُزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ؛ امام صادق علیه السلام در مورد کسی که پدر و برادر و یا خویشاوند خود را در حج خود شریک سازد، فرمودند: در آن صورت، یک حج در نامه عمل تو ثبت می کنند و مانند آن را در نامه عمل آنان ثبت می کنند. و تو اجر و پاداش زائدی دریافت می کنی؛ بدین جهت که صله رحم کرده ای.»(الکافی، ج 4 ص 316)

- اگر در ثواب اعمال مستحبی دیگران را شریک کنیم، آیا از اجر و مزدمان کاسته می شود؟

اگر در ثواب اعمال مستحبی دیگران را شرکت دهیم، اجر و ثواب ما کم نخواهد شد، بلکه اجرمان بیشتر می شود.

راوی می گوید به امام کاظم علیه السلام گفتم: اگر کسی به حج برود و حج و عمره خود را و یا قسمتی از طواف خود را برای خویشاوند خود منظور کند، آیا اجر و پاداش خودش ناقص می شود؟ امام علیه السلام فرمود: نه، ثواب یک حج کامل برای خودش و ثواب یک حج کامل برای خویشاوند او منظور می شود. پاداش دیگری هم دارد که به خویشان و دوستان خود صله و خدمت کرده است. من گفتم: اگر آن شخص مرده باشد، باز هم ثواب حج به او می رسد و در موقعیت او تأثیر می گذارد؟ آن حضرت فرمود: آری. حتی ممکن است مورد خشم و غضب خدا باشد و به وسیله ثواب حج، مورد مغفرت قرار بگیرد، و یا اگر در تنگنا باشد، وسعت و گشایش یابد. من گفتم: مرده ای که در تنگنا بوده باشد، می فهمد که این گشایش و وسعت از کجا به او رسیده است؟ ایشان باز فرمودند: آری. من گفتم: اگر کسی باشد که با مذهب حق به دشمنی و ستیزه می پرداخته، باز هم ثواب حج برای او مفید واقع می شود؟ آن جناب فرمود: آری. عذاب او تخفیف می یابد.»(الکافی، ج ‏4، ص 315)

#آیا می توان تعداد زیادی را در اهداء ثواب اعمال شریک نمود؟

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «لَوْ أَشْرَکتَ أَلْفاً فِی حَجَّتِک لَکانَ لِکلِّ وَاحِدٍ حَجَّةٌ مِنْ غَیرِ أَنْ تَنْقُصَ حَجَّتُک شَیئاً؛ اگر هزار نفر را در ثواب حجت شریک کنی، خداوند برای هر یک ثواب یک حج می دهد؛ بدون این که از ثواب حج شما چیزی کم شود.»(الکافی، ج ‏4، ص 317)

همچنین در اهداء ثواب، فرقی نمی کند که اقوام، دوستان، مؤمنین و یا ائمه اطهار علیهم السلام را به صورت مستقل یا مشترک شرکت دهیم.

«مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام کمْ أُشْرِک فِی حَجَّتِی قَالَ کمْ شِئْتَ؛ محمد بن اسماعیل می گوید: از ابو الحسن الرضا علیه السلام پرسیدم: تا چند نفر را می توانم در حج خود شریک سازم؟ آن حضرت فرمود: هر چند نفر که مایل باشی.»(الکافی، ج ‏4، ص 317)

4- آیا ثواب اعمال مستحبی را باید حین انجام عمل یا بعد از انجام آن هدیه کرد؟

اهدای ثواب به هر دو طریق ممکن است.

«عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَا بِالْمَدِینَةِ بَعْدَ مَا رَجَعْتُ مِنْ مَکةَ إِنِّی أَرَدْتُ أَنْ أَحُجَّ عَنِ ابْنَتِی قَالَ فَاجْعَلْ ذَلِک لَهَا الْآنَ؛ راوی از امام صادق علیه السلام می پرسد: از مکه به مدینه مراجعه کردم و می خواهم برای دخترم حج انجام دهم. حضرت فرمود: همین الان حجت را برای دخترت قرار بده.»(الکافی، ج ‏4، ص 316)

در روایتی آمده است که به امام صادق علیه السلام گفتم: می توانم پدر و مادرم را در حج خود شریک سازم؟ حضرت فرمودند: آری. من گفتم: می توانم برادرانم را در حج خود شریک سازم؟ فرمود: آری. خداوند - عزّ و جلّ - برای خودت ثواب یک حج منظور می کند و برای آنان نیز ثواب یک حج، و پاداش دیگری هم به تو عنایت خواهد کرد که صله رحم کرده ای. من گفتم: به نیابت از مردان و زنانی که در کوفه باشند می توانم طواف کنم؟ فرمود: آری. موقع شروع به طواف، نام او را می بری و می گویی: «بار خدایا این طواف را از فلانی بپذیر.»(الکافی، ج ‏4، ص 315)

ابراهیم خضرمی از پدرش روایت می کند که وقتی از مکه برگشت در مسجد النبی امام کاظم علیه السلام را زیارت کرد و پرسید: یابن رسول الله وقتی قصد تشرف به مکه را داشتم، کسی به من گفت: برای من طواف انجام بده و دو رکعت نماز بخوان و من یادم رفت. چه جواب او را بدهم؟ حضرت فرمود: هر وقت مکه مشرف شدی و اعمال خود را انجام دادی، یک طواف انجام بده و دو رکعت نماز بخوان و بگو: خدایا ثواب این طواف و نماز را قرار بده برای پدر، مادر، فرزند، همسر، خویشان و تمام همشهریانم. در این صورت اگر به هر کسی گفتی برایت طواف و نماز خواندم، دروغ نگفتی. در مورد زیارت قبور مطهر پیامبر و ائمه علیهم السلام هم همین طور است؛ وقتی زیارت می کنی و سلام می دهی، بگو: خدایا ثواب این زیارت مرا را برای پدر، مادر، فرزند، همسر، خویشان و تمام همشهریانم قرار بده. اگر به هر فردی گفتی، سلام تو را به پیامبر یا امام رساندم دروغ نگفتی.»(الکافی، ج ‏4، ص 316)

اعمال مستحبی را می توانیم به صورت نیابت انجام دهیم و می توانیم بعد از این که عمل را انجام دادیم، ثواب آن را به دیگران هدیه کنیم. چه خوب است که هر وقت نماز مستحبی، تلاوت قرآن، زیارت قبور پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام و یا هر عمل مستحبی دیگری که انجام می دهیم، ثواب آن را به مرده و زنده، از دوستان، آشنایان، اقوام و ائمه اطهار هدیه کنیم تا ثوابمان دو چندان شود.

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

نماز استغفار
ارسال شده در 24 تیر 1404 توسط فاطمه مقيمي در بدون موضوع, نماز استغفار

✨نماز استغفار ✨

برکات و معجزات نماز استغفار
 پیامبر اکرم صلوات الله، آنچنان این نماز را پر خیر و فضیلت می‌دانستند که فرمودند: در هنگام سختی و گرفتاری در امور زندگی، نماز استغفار برای طلب حوائج را رها مکن و خواسته ی خود را با خدای تعالی در میان بگذار تا امور بر شما سهل شود و از تنگنا و درماندگی در امان بمانید.

اسماعیل بن سهیل گوید: برای امام باقر علیه السلام نامه ای نوشته و مشکل خود را اینگونه عنوان کردم که گرفتار قرض و بدهی سنگینی شده ام، به گونه ای که همه ی فکرم را به خود مشغول کرده و آبروی مرا به خطر انداخته است.

ایشان در جواب نامه ی من نوشتند: «أَکْثِرْ مِنَ الإِسْتِغْفارِ وَ رَطِّبْ لِسانکَ بِقَراءَهِ «إِنّا أَنْزَلْناهُ»؛ زیاد استغفار کن و زبانت را به تلاوت سوره «اِنا اَنْزلناهُ» تر و تازه گردان و سوره قدر را مرتّب تلاوت کن .[۱] من چنین کردم و مشکلم برطرف شد.

روایت شده که در صورت خواندن نماز استغفار؛ «یصلح الله لک شأنک کله» یعنی خود خداوند با تمام جلال و جبروتش تمام شئونات زندگی ات را اصلاح خواهد کرد.

در باب رفع حوائج مادی و گذر از فقر و نداری و رسیدن به غنا، از آثار معجزه آسای این نماز، سخن فراوان گفته شده است. از جمله کلیپ های مشهور مربوط به نماز استغفار را میتوانید ببینید.

🌸✨رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:

 نماز استغفار دو رکعت است و در هر دو رکعت، چنین عمل کن:

 

1⃣👈در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر را بخوان

 

2⃣👈بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»

 

3⃣👈سپس در رکوع، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»

4⃣👈بعد از بلند شدن از رکوع ، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»

 

5⃣👈در هر دو سجده، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»

6⃣👈بعد از هر دو سجده، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»

🍃🌹🍃

۱)عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج ۲۳، ص ۴۶۲

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

واسطه فیض بودن اهل بیت علیهم السلام
ارسال شده در 24 تیر 1404 توسط فاطمه مقيمي در بدون موضوع, محبت اهل بیت علیه السلام

احاديث در واسطه فيض و واسطه در محبت اهل بیت علیهم السلام 

. از احاديث نبوي مورد قبول اهل سنت وشيعه چنين استفاده مي‌شود كه نظرابتدايي خداوند به نورپاك رسول گرامي اسلام، حضرت محمدصلي الله عليه وآله وسلم وانوار اهل بيت عليهم السلام بوده؛ وهم آنان واسطه فيض در خلقت وآفرينش عرش، لوح، قلم، كرسي، فرشتگان وآسمانها وزمين بوده اند. جابربن عبداللَّه انصاري - رضي اللَّه عنهما گفت: از رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم سؤال كردم: اول موجودي كه خداوند متعال آفريد، چه موجودي بود؟ فرمود: اي جابر! او نور پيامبر بود. خداوند او راآفريد وهر چيزي را در او قرار داد وموجودات ديگر رابعد ازاو آفريد.. . رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: من و علي، چهارده هزار سال قبل از آفرينش عرش، نوري در پيشگاه خداي متعال بوديم.. سپس خدا، مردم را از نور ما آفريد. پس، ما صنع خداي متعال هستيم و صنع تمام خلق براي ماست . نظر ابتدايي خداوند متعال در آفرينش به نور پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم بود. طبق برخي از احاديث نور، رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: من و علي، چهارده هزار سال قبل از آفرينش عرش، نوري در پيشگاه خداي متعال بوديم.. سپس خدا، مردم را از نور ما آفريد. پس، ما صنع خداي متعال هستيم و صنع تمام خلق براي ماست . نظر ابتدايي خداوند متعال در آفرينش به نور پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم بود. طبق برخي از احاديث نور، رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: من و علي عليه السلام نور واحدي هستيم كه از نور خدا آفريده شديم. و بر اساس برخي ديگر از احاديث نور، حضرت صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: نور فاطمه و ديگر ائمه عليهم السلام از نور ما آفريده شد؛ انوار اهل بيت در صدر انوار قرار دارد. و آنان نيز همچون رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم واسطه فيض در آفرينش هستند. احاديث زيادي در اين مورد وارد شده است كه برخي از آنها را بيان مي‌كنيم. در حديث آمده كه رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: آسمانها و زمين از نور من، وعرش وكرسي از نور علي بن ابي طالب عليه السلام، ولوح و قلم از نور امام حسن عليه السلام، و بهشت و حور از نور امام حسين عليه السلام آفريده شده است اين مطلب، با اندكي تفاوت در برخي ديگر از احاديث وارد شده است، و همه اين احاديث در اين حقيقت شريكند كه رسول خدا و اهل بيت عليهم السلام واسطه فيض در آفرينش هستند. واز آن جا كه همه آنها نور واحد هستند، اگر بگوييم آسمانها و زمين به خاطر نور رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم ويا علي عليه السلام، و يا فاطمه عليها 

السلام ويا امامان ديگر از اهل بيت عليهم السلام آفريده شده تناقض گويي نكرده ايم و تفاوتي درمعنا وحقيقت مطلب به وجود نيامده است. ابي هريره گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود:.. وقتي خداوند، آدم را آفريد و از روحش در او دميد، آدم متوجه جانب راست عرش شد. در اين وقت اشباح پنج نور را كه در حال ركوع و سجده بودند مشاهده كرد. عرض كرد: اي پروردگار من! آيا قبل از من فردي رااز گل آفريده اي! خداوند فرمود: نه اي آدم. آدم عرض كرد: پس اين پنج نوري كه در هيئت و صورت خودم مي‌بينم كيستند؟ فرمود: اين پنج نفر از فرزندانت هستند كه پنج اسم اينها را از اسم خودم مشتق ساختم. اگر اينها نبودند، بهشت، جهنم، عرش، كرسي، آسمان، زمين، فرشتگان، انسان و جن را نمي آفريدم . اهل بيت عليهم السلام واسطه فيض در بقاي اهل زمين هستند چنانكه واسطه فيض در نزول رحمت الهي اند. امام زين العابدين مي‌فرمايد: ما پيشواي مسلمانان، حجتهاي خدا بر جهانيان، آقاي مؤمنين وفرمانروا وپيشواي آشكار مسلمين مي‌باشيم؟ نيز ما امان اهل زمينيم چنانكه ستارگان امان اهل آسمان هستند وما آنهايي هستيم كه به واسطه ما آسمان براهل زمين فرود نمي آيد. وبه خاطر ما باران نازل مي‌شود و رحمت انتشار پيدا مي‌كند وبركات زمين خارج مي‌گردد. اگر فردي از ما برروي زمين نبود، زمين اهلش را فرو مي‌برد. سپس فرمود: زمين از زماني كه آدم عليه السلام آفريده شد، خالي از حجت خدا نبود. حجت خدا در زمين يا ظاهر ومشهور است يا غايب وپنهان شده وتا روز قيامت زمين از حجت خالي نخواهد بود، زيرااگر حجت خدا بر 

روي زمين نبود، خدا عبادت نمي شد..  روايت فوق بيانگر اينست كه اهل بيت عليهم السلام واسطه فيض در بقاي اهل زمين ونزول رحمت، ونيز واسطه فيض در طاعت و عبادت خدا هستند. علاوه براين، اهل بيت عليهم السلام واسطه فيض درنزول دين وفهم وبيان آن و واسطه در طاعت خدا هستند، زيرا دين رحمت الهي است؛ چنانكه باران براي زمين واهل زمين رحمت است. خداوند به خاطر آنها باران را بر روي زمين نازل مي‌كند ونيز به واسطه آنها قوانين وتكاليف الهي بر بندگان نازل مي‌شود. ديگران همان گونه كه به خاطر نور اينها آفريده شدند، به واسطه اطاعت از آنها، از گمراهي نجات يافته ومطيع خدا مي‌شوند  بنابراين، اينها ولي امردر جامعه اسلامي هستند. خلافت، امامت و ولايت، حق مسلّم اينهاست. حقّي است كه خدابراي آنها قرار داده است. رسول گرامي صلي الله عليه وآله وسلم اسلام خطاب به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: كسي كه تو رااطاعت كرد، سعادتمند شد وكسي كه تو رانافرماني كرد، شقاوت پيدا كرد. سود برد كسي كه ولايت تو رااختيار كرد وزيان كرد كسي كه دشمنت گشت. كسي كه ملازم تو شد و پيوستگي در ولايت تو پيدا كرد رستگار شد وكسي كه از ولايت تو جدا شد، هلاك گشت. مثل تو ومثل ائمه از فرزندان تو بعد از من، مثل كشتي نوح است. كسي كه آن را سوار شد، نجات يافت وكسي كه از سوار شدن سرباز زد غرق شد ومثل شما، مثل ستارگان است؛ هر زمان كه ستاره اي غروب كند ستاره ديگر طلوع نمايد تا روز قيامت  ابوهريره گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود:.. خداوند 

متعال خطاب به آدم عليه السلام فرمود:.. اسمهاي آن پنج نور، از اسم من مشتق شده است. من محمودم واين محمدصلي الله عليه وآله وسلم؛ من عالي‌ام واين علي عليه السلام؛ من فاطر واين فاطمه عليها السلام؛ من احسان واين حسن ومن محسن واين حسين است. به عزتم سوگند، كسي كه خردلي نسبت به اينها بغض وكينه داشته باشد به جهنم واردش مي‌كنم و براين كار باكي ندارم. اي آدم! اينها منتخب من هستند؛ به خاطر اينها مردم نجات پيدا مي‌كنند آن گاه كه از اينها فرمان برند وتحت ولايت اينها داخل شوند. وبه واسطه اينها به هلاكت مي‌رسند آن گاه كه از ولايت آنها سرباز زنند. پس، هنگامي كه به من حاجتي داشته باشي به اينها توسل بجو. سپس پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: ما كشتي نجات هستيم. كسي كه به آن وابسته شد، نجات يافت وكسي كه از آن فاصله گرفت به هلاكت رسيد. پس كسي كه به سوي خدا حاجتي دارد، ما اهل بيت را واسطه قرار دهد  توسل به اينها و نجات به واسطه اطاعت از اينها همگام شدن با نظام آفرينش است، زيرا درنظام آفرينش، موجودي بدون واسطه با مبدأ هستي در ارتباط است كه بدون واسطه آفريده شده باشد. وغير آن موجود، چون با واسطه آفريده شده اند، ارتباطشان نيزبا واسطه است. بنابراين، كساني كه بدون واسطه بخواهند خدا را عبادت نمايند. وبدون پذيرش ولايت ائمه عليهم السلام به قرب الهي راه يابند، نه تنها به كمال انساني و الهي نمي رسند وبه قرب الهي راه پيدا نمي كنند و اعمالشان مقبول واقع نمي شود؛ بلكه استحقاق عذاب وعقاب پيدا مي‌كنند 

وبه جهنم مي‌روند. برخي از احاديث، در مطلب فوق ظاهر است و برخي ديگر صراحت دارد. رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: يا علي! آفريده نشدي مگر اين كه پروردگارت را بپرستي و براي اين كه به واسطه تو معالم و نشانه‌هاي دين ظاهر شود و به واسطه تو راههاي خراب شده اصلاح شود. و براستي، كسي كه از راه تو منحرف شد گمراه گشته و هرگز به سوي خدا هدايت نمي شود. و اين قول پروردگارم -جل شأنه- است كه: براستي من كسي را كه توبه كند و عمل صالح انجام دهد و آن گاه هدايت شود، مي‌آمرزم؛ يعني، به ولايت تو هدايت شود . ابن مسعود گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: در روز قيامت، علي عليه السلام به فردوس مي‌نشيند و فرمود كوهي است مشرف بر بهشت، و فوق آن عرش پروردگار جهانيان است. از دامنه آن كوه نهرهاي بهشت جاري شده و در باغهاي بهشت سرازير مي‌شود و علي عليه السلام بر كرسيي از نور نشسته است و در مقابل او نهر تسنيم جريان دارد. كسي از صراط نمي گذرد مگر اين كه سند ولايت علي و ولايت اهل بيت علي و امامان بعد از او عليهم السلام را همراه داشته باشد. پس، دوستانش را داخل بهشت و دشمنانش را داخل جهنم مي‌كند  رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: ويل براي ستم كنندگان به اهل بيت من است. عذابشان با منافقين در پايين ترين درك از جهنم است. لحظه اي عذاب از آنها برداشته نمي شود و از عذاب جهنم به آنها مي‌چشانند. پس واي بر اينها از عذاب دردناك آخرت 

. روايات مذكور، ظهور در اين مطلب دارند كه راه اطاعت و عبادت خدا، اهل بيت عليهم السلام هستند كه واسطه فيض در رسيدن به قرب الهي و بهشت برين هستند. و بدون ولايتشان محروم شدن از بهشت و عدم موفقيت در عبور از صراط حتمي است. و احاديث ديگري نيز وارد شده كه به اين مطلب تصريح نموده اند از جمله: جابربن عبداللَّه گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم در خطبه اي فرمود: كسي كه بغض و دشمني ما اهل بيت را داشته باشد، روز قيامت يهودي محشور مي‌شود، هر چند روزه بگيرد و نماز بگذارد… در حديث ديگر، از جابر آمده كه حضرت صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: هر چند روزه بگيرد و نماز بگذارد و گمان برد كه مسلمان است. رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود:.. به خدايي كه جانم در دست اوست، هيچ بنده اي عملش براي او مفيد واقع نمي شود؛ مگر اين كه به حقانيت ما معرفت داشته باشد  حضرت علي عليه السلام به نقل از رسول گرامي صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: امامان از فرزندان من هستند. پس، كسي كه از آنها اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده است و كسي كه اينها را معصيت نمايد، خدا را معصيت كرده است. اينها دستگيره اطمينان بخش و وسيله اي به سوي خدايند  حضرت علي به نقل از رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: كسي كه دوست دارد به كشتي نجات سوار شود و به دستگيره اي مطمئن تمسك بجويد و به ريسمان محكم خدا چنگ بزند، بايد علي عليه السلام را به دوستي و دشمنش را به دشمني بگيرد، 

و پيشوايان از فرزندان او را به امامت قبول نمايد. براستي كه اينها خلفا و اوصياي من و حجج خدا بر خلق بعد از من هستند. اينان آقايان امتم و پيشروان متقين به سوي بهشتند، حزب اينها حزب من، و حزب من حزب خداست و حزب دشمنان اينها حزب شيطان است  با توجه به احاديث بيان شده، اهل بيت عليهم السلام همان گونه كه واسطه فيض در آفرينش و خلقت موجوداتند، واسطه فيض در تشريع و اطاعت ارادي و اختياري خداوند نيز مي‌باشند؛ لذا ولايت آنها سند عبور از صراط و ورود به بهشت است. دراين جالازم است براي تأييد بيشتر مطلب فوق، به بررسي احاديث حب بنشينيم. بايد دانست كه خداوند، هرموجودي را در راه محبت خود برانگيخته . ونفس هستي هر موجودي باتوجه به ظرفيت وجودي اش محبت خدا را طالب است. و خداوند بعد از نظر به حب ذات خود، نظر حب ودوستي به اولين مخلوق دارد وآن مخلوق طبق احاديث نور، واحاديث واسطه فيض، نور رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم ونور اميرالمؤمنين عليه السلام ونور فاطمه عليها السلام و نور يازده نفر از امامان وحجتهاي الهي عليهم السلام است. اينها محبوبترين موجودات در نزد خداي متعال هستند. چنانكه نزديكترين موجودات به خدا مي‌باشند. اهل بيت عليهم السلام جمال كامل و اسماء حسناي خداوند متعال هستند. البته در مرتبه وجودي و هستي خود كه مخلوق اويند. انسان خواهان كمال و جمال حق است و وظيفه انساني و عقلي انسان، تلاش و حركت براي رسيدن به جمال حق و تجهيز شدن به صفات زيباي حق است. در جهان طبيعت به لحاظ محجوب بودن آن جمال مطلوب از انسان و به لحاظ نداشتن معرفت صحيح و به جهت اين كه خداوند هر موجودي را در راه محبت خود بر انگيخته است. و رابطه موجودات با خدا، رابطه دوستي و محبت و رابطه محب و محبوب است. رابطه انسان با خدا در بعد اراده و اختيار نيز بايد بر اساس محبت باشد؛ عقل ما را به راهي دعوت مي‌كند كه راه دوستي و جذب شدن به جمال و كمال الهي باشد. براي شناخت اين راه، بايد به الگويي متوسل شد كه اين راه را طي كرده و به جمال و كمال حق در حد استعداد و مرتبه وجودي اش رسيده باشد. انسان با توجه به وجود اراده و اختيار در حركت براي تعالي روح، محكوم جبر نيست. بلكه با انتخاب خويش، جهت و كيفيت حركت در آن جهت را مشخص و معين مي‌كند. بنابراين، به مكتبي نياز دارد كه تناسب كامل با ساختمان وجودي او داشته باشد؛ مكتبي كه پيام آور محبت بلكه تمامش محبت است و اين، مكتب دين است؛ دين تمامش حب است. با اين پيام كه انسان از نظام حب خارج نشود. و دين، به كساني كه از نظام حب خارج شوند به ديد بغض مي‌نگرد. نگاه اسلام به منافق، ظالم، فاسق و افراد دور از عقل و انديشه، نگاه توأم با بغض و كينه است، زيرا اينان جمال انساني و الهي را كه محور حب است - ندارند. اين بغض، لازمه حب به جمال و كمال حق است. بنابراين، تمام دين، حب است و بغض امري فرعي است. امام صادق عليه السلام فرمود: دين جز دوستي نيست، براستي خداي عزوجل مي‌فرمايد: بگو اي پيامبر!: 

اگر خدا را دوست مي‌داريد، مرا پيروي كنيد؛ خدا نيز شما را دوست مي‌دارد . با توجه به نكات فوق، انسان اگر بخواهد در بعد ارادي و اختياري با نظام هستي و فعل خداوند متعال همگام باشد، چاره اي ندارد جز اين كه از راهي برود و پيروكساني باشد كه او را به حب خداوند متعال متصل كنند و به مقام حب الهي در بعد ارادي - در تمام ابعاد زندگي - برسانند. اسلام كه دين حب و دوستي است راه محبت را رسالت و ولايت قرار داده است. به احاديثي در اين زمينه از طريق اهل سنت اشاره مي‌كنيم: جابر رض گفت: از رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم شنيدم كه فرمود: براي هرچيزي اساسي است و اساس دين، دوستي ما اهل بيت است  رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم علي عليه السلام را مخاطب ساخته و فرمود: براستي اسلام عريان است؛ لباس آن تقوا؛ ولباس فاخر و پرارزش آن، هدايت؛ زينت آن حيا؛ ستون آن ورع؛ معيارش عمل صالح وبنيان واساس آن حب من و حب اهل بيت من است . سلمان رض گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: شخصي مؤمن نمي گردد، مگر اين كه اهل بيت مرا به واسطه محبت من دوست بدارد. عمر بن خطاب عرض كرد: علامت دوستي اهل بيت شما چيست؟ حضرت صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: اين؛ و دست مبارك را بر علي عليه السلام زدند  رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: كسي كه اراده دارد بر خدا توكل نمايد، بايد اهل بيت مرا دوست داشته باشد؛ و كسي كه اراده دارد از 

عذاب قبر نجات پيدا كند، بايد اهل بيت مرا دوست داشته باشد؛ و كسي كه حكمت مي‌خواهد، بايد اهل بيتم را دوست داشته باشد؛ و هر كس خواسته اش ورود به بهشت - بدون حساب - است، بايد اهل بيت مرا به دوستي بگيرد. به خدا سوگند، جز اين نيست كه هر كس محبت اهل بيت مرا داشته باشد، در دنيا وآخرت سود مي‌برد . رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: از راه محبت و دوستي ما به خداي متعال توسل بجوييد؛ به واسطه ما طلب شفاعت كنيد. پس براستي به سبب ما اكرام مي‌شويد و به سبب ما روزي داده مي‌شويد. پس، دوستداران ما امثال ما در فرداي قيامت هستند و همه آنان در بهشتند . ابن عباس گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم روزي دست علي عليه السلام را گرفته بود، سپس فرمود: آگاه باشيد؛ كسي كه علي را دشمن بدارد خدا و رسولش را دشمن داشته است. كسي كه او را دوست بدارد، خدا و رسولش را به دوستي گرفته است  اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: دست آويز مطمئن و محكم الهي مودّت و دوستي ال محمدصلي الله عليه وآله وسلم است  ابن عباس گفت: رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم خطاب به علي عليه السلام فرمود: كسي كه تو را به دوستي گرفت، مرا به دوستي گرفته ودوست تو دوست خداست .

منبع :مراجعه شود به کتاب فضایل اهل بیت علیهم السلام ،محمدرضا امین زاده،بازار کتاب قائمیه

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جایگاه اهل بیت علیهم السلام
ارسال شده در 23 تیر 1404 توسط فاطمه مقيمي در بدون موضوع, محبت اهل بیت علیه السلام, امیرالمومنین

آفرينش نور پيش از آفرينش خلق 

عبداللَّه بن مسعود رض گفت:.. رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم به من فرمود: بدان، براستي خدا ي متعال دو هزار سال پيش از آفرينش خلق، من و علي عليه السلام را از نور عظيم آفريد؛ آن هنگام كه تسبيح و تقديسي وجود نداشت [۱].. [۲]. جابربن عبداللَّه گفت: پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: براستي خدا، من و علي عليه السلام را دو هزار سال قبل از آفرينش آدم به صورت دو نور در جلوي عرش بيافريد و ما در آن جا خدا را تسبيح وتقديس مي‌كرديم كه وقتي خداوند آدم را آفريد، ما را در صلب او قرار داد؛ سپس ما را از صلب و رحم پاك، به صلب و رحم پاك ديگر نقل داد تا اين كه ما را در صلب ابراهيم عليه السلام، و از صلب ابراهيم، به صلب پاك و رحم پاك ديگر انتقال داد تا اين كه در صلب عبدالمطلب ساكن نمود. سپس در عبدالمطلب نور را تقسيم كرد، به طوري كه دو ثلث آن در عبداللَّه و يك ثلثش در ابي طالب قرار گرفت. سپس نوري از من و نوري از علي عليه السلام در وجود فاطمه ساكن گرديد. پس حسن و حسين دو نور از نور پروردگار جهانيان هستند [۳]. پيامبراكرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: اي سلمان! آيا مي‌داني نقباي من چه كساني هستند؟ و دوازده نفري كه خداوند آنها را بعد از من به امامت اختيار كرده، كيانند؟ سلمان عرض كرد: خدا و رسول او داناترند. فرمود: اي سلمان! خدا مرااز نورخالص خودش آفريد ومرا خواند واطاعت كرد واز نور من علي راآفريد واو راخواند، اونيز اطاعت كرد. وازنور من وعلي - صلوات اللَّه عليه فاطمه عليها السلام را آفريد. پس او را هم فرا خواند، او هم اطاعت كرد. و از من و علي و فاطمه عليهم السلام حسن وحسين عليهما السلام را آفريد وآن دو رانيز فرا خواند، اطاعت كردند. آن گاه ما رابه پنج اسم از اسماء حسنايش نامگذاري كرد. خدا محمود است و من محمّد؛ خدا علي است واين نيز علي است؛ خدا فاطراست واين فاطمه؛ خدا صاحب احسان است واين حسن؛ وخدا محسن است واين حسين همچنين خدااز صلب حسين، نه نفر از ائمه عليهم السلام را آفريد. پس اينان را فرا خواند وخدا را اطاعت كردند، واين همه قبل از اين كه خدا آسمان رابنانهد و زمين رابگستراند وحتي قبل از آفرينش هوا، آب، فرشته وبشر بود. ما به علم خداي متعال نوري بوديم كه تسبيح مي‌گفتيم ومي شنيديم واطاعت مي‌كرديم [۴]. امام صادق عليه السلام فرمود: براستي خداي تبارك وتعالي چهارده هزارسال قبل از آفرينش، چهارده نور آفريدكه اينهاارواح ما بودند. سؤال شد: اي پسررسول خدا! چهارده نفركيانند؟ فرمود: محمّد، علي، فاطمه، حسن، حسين وامامان ازفرزندان حسين عليهم السلام كه آخر اينها قائم عليه السلام است كه بعد از غيبتش قيام مي‌كند، و دجّال را مي‌كشد، و زمين را از هر جور و ستمي پاك مي‌سازد [۵.)

منابع

[۱] العلامة المحدث العارف الشيخ جمال الدين، محمد بن احمد الحنفي الموصلي، ألشهير بابن حسنويه، المتوفي سنة ۶۸۰ في بحر المناقب ص ۶۹، المخطوط مما رواه ابن مسعود عبداللَّه -رضي الله عنه- قال:.. قال رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم لي: اعلم؛ أن اللَّه خلقني و علياً من نور عظيم قبل خلق 

الخلق بألفي عام اذ لا تسبيح و لا تقديس.. ؛ احقاق الحق، ج ۵، صص ۲۴۹-۲۵۰. 

[۲] كنايه از اين كه موجودي آفريده نشده بود تا تقديس و تسبيح بگويد و اولين موجودي كه حضرت حق راتسبيح و تقديس كرد، نور من و علي عليه السلام بود.. 

[۳] العلامة الشيخ عبدالرحمن بن عبدالسلام الصفوري الشافعي البغدادي، المتوفي سنة ۸۸۴، في نزهة المجالس ج ۲، ص ۲۳۰، ط القاهره عن جابربن عبداللَّه -رضي اللَّه عنهما- عن النبي صلي الله عليه وآله وسلم: إنّ اللَّه خلقني و خلق علياً نورين بين يدي العرش نسبح اللَّه و نقدّسه قبل أن يخلق آدم بألفي عام، فلمّا خلق اللَّه آدم اسكننا في صلبه، ثم نقلنا من صلب طيب و بطن طاهر حتّي اسكننا في صلب ابراهيم، ثم نقلنا من صلب ابراهيم إلي صلب طيب و بطن طاهر حتي أسكننا في صلب عبدالمطلب، ثم افترق النور في عبدالمطلب فصار ثلثاه في عبداللَّه و ثلثه في ابي طالب، ثم اجتمع النور منّي و من علي في فاطمة، فالحسن و الحسين نوران من نور رب العالمين ؛ احقاق الحق، ج ۵، ص ۲۴۸. احاديثي نظير اين حديث را احمد بن حنبل، علامه خوارزمي در المناقب ؛ الحافظ شمس الدين در ميزان الاعمال و ابن المغازلي الواسطي در مناقب اميرالمؤمنين و گروهي ديگر نقل كرده اند. احقاق الحق، ج ۵، صص ۲۴۳-۲۵۵. 

[۴] عن سلمان الفارسي رض في حديث طويل، قال: قال النبي صلي الله عليه وآله وسلم: يا سلمان! فهل علمت من نقبائي و من الاثني عشر الذين اختار هم اللَّه للامامة بعدي؟ فقلت: اللَّه و رسوله أعلم. قال: يا سلمان! خلقني اللَّه من صفوة نوره و دعاني فأطعت. و خلق 

من نوري علياً؛ فدعاه فأطاعه. و خلق من نوري و نور علي فاطمة، فدعاها فأطاعته. و خلق منّي و من علي وفاطمه، الحسن و الحسين فدعاهما فأطاعاه. فسمّانا بالخمسة الاسماء من أسمائه: اللَّه المحمود و أنا محمّد؛ و اللَّه العلي و هذا عليّ؛ و اللَّه فاطر و هذه فاطمه؛ و اللَّه ذوالاحسان و هذا الحسن؛ و اللَّه المحسن و هذا الحسين. ثم خلق منا و من صلب الحسين تسعة ائمة، فدعاهم فأطاعوه، قبل أن يخلق اللَّه سماء مبنيّة و أرضاً مدحيّة أوهواء أوماءً أو ملكاً أو بشراً و كنّا بعلمه نوراً نسبحّه و نسمع و نطيع. الخبر. بحار، ج ۱۵، ص ۹، طبع تهران. 

[۵] ابن ادريس، عن أبيه، عن محمد بن الحسين بن زيد.. عن المفضّل، قال: قال الصادق عليه السلام: إن اللَّه تبارك و تعالي خلق أربعة عشر نوراً قبل خلق الخلق بأربعة عشر ألف عام، فهي ارواحنا. فقيل له: يابن رسول اللَّه! و من الأربعة عشر؟ قال: محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و الأئمة من ولد الحسين، آخرهم القائم الذي يقوم بعد غيبته، فيقتل الدجال و يطهر الأرض من كل جور و ظلم ؛ بحار، ج ۱۵، ص ۲۳، روايت ۴۰، طبع تهران.

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

عاقبت تعلل در یاری امام زمان علیه السلام
ارسال شده در 17 تیر 1404 توسط فاطمه مقيمي در بدون موضوع, مهدویت, محبت اهل بیت علیه السلام

🔴 عاقبت تعلل در یاری امام زمان علیه السلام

 

🔸ولی دیر شده بود…

 

🔹بعد از واقعه عاشورا حدوداً ۳۵ هزار نفر در یاری اهل بیت کشته شدند ولی اصلا ارزش کار اون ۷۲ نفر رو نداشت…

 

🔸گروه اوّل توابیّن بودند؛

🔻همون‌هایی که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر…

 

🔸«ولی دیر شده بود.»

 

🔹گروه دوّم مردم مدینه بودند؛

🔻بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰ هزار نفر. یزید گفت: لشکری که به مدینه حمله کنه، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.

 

🔸«امّا دیر شده بود.»

 

🔹گروه سـوّم مختار بود که بعد از جنگ‌های فراوان و کشته شدن حدود ۲۲ هزار نفر. گر چه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) را قصاص کرد…

(البته شخص مختار و تعدادی دیگر به دلیل زندان بودن نتوانستند امام را همراهی کند)

🔻«امّا دیر شده بود.»

 

1️⃣ مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردن…

 

2️⃣ مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه کمکش نکردند…

 

🔹 همه بعدها به کمک امام رفتند…

«ولی دیر شده بود.»

 

▪️ #امام_سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصّی از این حرکت‌ها نمی‌کردند.

«چون دیر شده بود.»

 

🔻حدود ۳۵ هزار نفر کشته شدند امّا دیر شده بود.

 

🌕 خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند و ۳۵ هزار نفری که با تاخیر رفتند…!

 

⚠️ ما باید مراقب باشیم که از امام خودمون عقب نیفتیم.

 

🌺 الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ

 

🔻هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گرائید.

 

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 28
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

ساحل انتظار

اللهم عجل لولیک فرج

جستجو

موضوعات

  • همه
  • ghadir sermon
  • احادیث
  • احادیث از اصول کافی
  • احادیث از اصول کافی
  • ادعیه
  • اربعین
  • امام حسین
  • امیرالمومنین
  • ایران
  • بدون موضوع
  • تربیت
  • توسل
  • حجاب
  • حضرت معصومه سلام الله علیها
  • داستان ها
  • دعا های صحیفه سجادیه
  • رمضان
  • زیارت امام حسین
  • زیارت عاشورا
  • شبهات عاشورا
  • شعر
  • شعر فاطمی
  • شهادت امام علی
  • شهدا
  • صفات شیعیان
  • طب الرضا
  • عکس ولادت
  • غدیر
  • فاطمیه
  • ماه صفر
  • مباهله
  • محبت اهل بیت علیه السلام
  • محرم
  • مهدویت
  • مهدویت
  • نماز استغفار
  • نهج البلاغه
  • هدیه کردن ثواب اعمال
  • ولادت امام علی
  • ولایت
  • پرسش و پاسخ

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان